Isnin, April 14, 2008

Kayakah anda? (bahagian 1)

Sementara menanti masuknya waktu isyak, saya meluangkan masa membaca blog-blog dan catatan orang lain. Daripada nukilan hasil pengantin baru, Najib dan Ain (http://www.perfectexcel.com/) hinggalah ke Irfan Khairi, pengisian blog masing-masing berfaedah dan boleh difikirkan.

Lantas, sebagaimana lazimnya apabila membaca bahan-bahan berkaitan kemampuan kewangan, akan tertimbul beribu persoalan.

Tidak dinafikan, sesiapa pun inginkan hidup mewah, bahagia bersama keluarga dan mempunyai kuasa membeli yang kuat. Kepada yang sudah berjaya, tahniah kerana anda memang berhak.

Cuma, apabila difikirkan...sesetengah daripada kita terlupa akan sesuatu bila membuat keputusan (ini bukan ayat merajuk atau frust sebab tidak kaya lagi ye). Apa maksud saya lupa?

Ada antara kita yang sudah menjadi doktor, guru, dan yang sebagainya yg sudah tentu mempunyai tanggungjawab masing-masing terhadap diri sendiri dan masyarakat seakan terlupa matlamat pekerjaan yang mula-mula diceburi berdasarkan pengajian selama beberapa tahun.

Terlupa? Mungkin...kerana, atas inginkan kebahagiaan diri, sesuatu telah dikorbankan...

Contohnya..pasti anda telah mendengar kisah-kisah kejayaan cikgu yang berhenti daripada menjadi guru dan menjadi kaya setelah menyertai MLM. Tidak dinafikan bahawa dia telah berjaya..untuk dirinya sendiri sudah tentu. Akan tetapi, suatu lompong yang mungkin tidak dapat ditutup oleh orang lain iaitu pendidikan anak bangsanya sendiri. Apakah mungkin si guru ini yang sudah kaya akan kembali mengajar selepas itu? Mengajar? Ya, mungkin...isi kandungannya? Bagaimana?

Secara mudah, orang akan berkata (sebagaimana lazimnya) "alah, ada je orang lain boleh ganti..bukan ke ramai yang menganggur?". Soalan saya..sudikah anak-anak anda diajar oleh orang yang kurang ilmunya? Sudikah anda menghantar anak-anak ke sekolah yang mungkin guru-gurunya tidak sebagus anda dahulu? (Soalan ini sekadar sarkastik yang bukan bermaksud guru-guru yang ada sekarang tidak bagus, tetapi untuk difikirkan bersama)

Apa yang ternukil bukan dari sudut yang negatif. Setiap satu dari kita punya matlamat dan tanggungjawab. Dan pastinya, tanggungjawab itu perlu dipenuhi demi kesejahteraan bersama....

Kerana, dalam ada yang bersuka...ada yang berduka...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kaya..hehe..kaya kasih sayang..;)