Rabu, September 10, 2008

Kacang? Kulit? Lupa?


Artikel pilihan yang saya cuba olah menerima reaksi yang berbeda. Mungkin tidak pada isi kandungan, tetapi percubaan 'gila' saya mengolah artikel tersebut mengambil kira pendek panjangnya artikel tersebut. Walauapapun, harapan saya agar artikel tersebut dapat kita fikir-fikirkan dan bertindak dengan sewajarnya.

Saya punya sebab tersendiri mengapa saya memilih artikel tersebut. Antaranya ialah isi kandungan artikel asal itu ada berunsur sejarah (walaupun tidak setebal nota ringkas subjek Sejarah) dan kesedaran yang mana terdapat dikalangan kita yang terlupa akannya. Terdapat pelbagai artikel berkaitan yang saya baca tentang bagaimana sesetengah daripada kita lupa akan betapa susahnya penduduk asal negara ini sejak penjajahan bangsa asing. Pilu hati apabila melihat dan mendengar ada yang lupa sejarah dan asal-usul terbentuknya Malaysia ini. Apakah sejarah sekadar pelengkap mata pelajaran di sekolah semata?

Faktor kedua yang menggerakkan saya untuk mengabadikan (maaf, tiada terfikir ketika ini perkataan yang lebih sesuai) adalah sekelumit unsur sejarah itu diolah dalam bahasa sendiri - Bahasa Melayu.

Beberapa hari lalu saya terdengar siaran stesen radio berbahasa inggeris di waktu pagi dimana DJ di waktu itu memberi sepotong dua ayat bahasa inggeris kepada para pendengar untuk menukarkannya ke bahasa melayu(bersempena peperiksaan besar yang bakal/sedang berjalan). Sebagaimana 'biasa', ada yang berjaya, ada yang kurang dan ada yang tidak. Terkadang, proses 'penukaran' itu menghasilkan sesuatu yang lucu.

Namun, di sebalik kelucuan dan ke'biasa'an itu, minda ini terfikir, andai yang berusaha itu bukan bumiputera, saya boleh terima..tetapi Melayu? Hairan melihatkan lidah sesetengah Melayu petah berbicara dalam bahasa inggeris, tetapi lemah bahasa ibundanya sendiri? Tidakkah pilu kerana sesetengah anak Melayu gagal bahasa Melayu? Terlalu modenkah sampai bahasa Melayu sudah seakan terhakis?

Penguasaan bahasa, baik apa jua bahasa sekalipun, amat perlu kerana ianya menjadi salah satu elemen dalam komunikasi. Tanpa penggunaan yang betul, mesej yang cuba dihantar mungkin tersalah tafsir.

Walauapapun, diharap kita tidak menjadi kacang-kacang yang terlupa akan 'kulit'nya. Apa yang 'kulit'nya, empunya diri masing-masing yang tahu. Biarlah bersempena Ramadhan yang mulia ini kita bermuhasabah lebih dari biasa untuk mencari pengertian hidup ini.

Wallahualam...

Tiada ulasan: