Jumaat, Mei 16, 2008

SeDARkah kita? (bab 2)

Dalam beberapa hari ini, saya lebih aktif membaca blog-blog nukilan orang lain, terutama sekali blog Tun Dr Mahathir. Yang menarik lebih bagi saya dalam blog Tun bukan artikelnya, tetapi komen-komen yang diterimanya.

Sebagaimana lumrah, bila satu individu melakukan apa jua sesuatu, pasti akan ada suara sumbang. Dan pastinya untuk keadaan ini, saya teringat kisah Luqman Hakim dengan anaknya berjalan bersama seekor tunggangan. Luqman naik tunggangan anak berjalan disisi orang kata Luqman tak kasihan anaknya; anaknya naik tunggangan Luqman berjalan, orang kata anak tiada hati budi; keduanya naik tunggangan orang kata seksa binatang itu; keduanya tak naik orang kata bodoh tak naik tunggangan..

Komen-komen yang diterima ada yang positif dan ada yang tidak. Tetapi ada antara komen dan ada "ekor-ekor"nya di blog lain yang mempersoalkan isu Melayu. Menarik dan kalau salah cara, agaknya ada tarikh dalam bulan Mei yang menjadi sejarah selain Peristiwa 13 Mei..

Nukilan bab 1 lebih kepada apakah kita sedar ada antara kita (untuk saya ramai, tetapi, tidak adil kepada yang tidak) sudah menjadikan duit sebagai matlamat utama (untuk yang agamanya Islam lagilah sedih). Di akhir blog, saya berikan cara yang saya fikirkan boleh difikirkan untuk digunapakai. .

Namun, terlintas difikiran...jika ditanya soal sejarah, rasanya ramai yang tahu menjawabnya...bila Melaka mencapai kegemilangannya, kronologi tamadun-tamadun manusia dan sebagainya...akan tetapi apakah ada penghayatannya?.

Dalam bab 1 buku sejarah tingakatan satu KBSM ada menghuraikan secara am tentang kepentingan kita mempelajari sejarah. Mungkin ramai yang tidak ambil kisah sebab boleh dijawab secara logik akal...tetapi apakah pengajarannya kita ambil? Adakah kita menghayatinya?.

Dalam nukilan bab 1 SeDARkah kita, ada yang memberi komen tentang sumbangan usahawan/swasta. Saya tidak menafikan perlunya usahawan-usahawan, dan contoh yang diberi orang yang bekerja dengan usahawan tersebut (kira makan gaji juga tu). Sebagaimana komennya saya fikirkan dan ulaskan, memperlihatkan pentingnya sumbangan segenap sudut - dari bawah ke atas, atas ke bawah dan sebagainya. Usahawan, tanpa sokongan pekerjanya, seumpama institusi lain yang juga perlukan sokongan dari bawah. Seumpama rumah, tanpa tiang, robohlah ia; tanpa dinding, bukan namanya rumah tetapi tempat berteduh; tanpa bumbung, rumah tak siap; bumbung ada, dinding ada, pintu tingkap tiada..(saya tak tahu apa namanya..tetapi yang pasti, bukan rumah...). Setiap satu bahagian itu ada peranan dan tanggunjawabnya...dan kita juga, sebagai hambaNya pastinya lagi lebih dari sekadar rumah..

Saya sedar, ada yang mengatakan, usahawan kini boleh membuat duit dari rumah. Secara fizikalnya, saya tidak nafikan..tetapi jika kita perhatikan betul-betul..benarkah?.

Contoh mudah, kaya melalui internet. Ramai yang berjaya, tetapi fikirkan...jika tiada orang yang menjaga "network", tiada orang yang menjaga sistem (baik perbankan internet mahupun pengurusan transaksi anda), apakah mungkin urusan niaga anda berjaya? Itu baru segi urusan..bagaimana dengan yang menjaga akaun anda? Yang menjaga pelaburan anda di kaunter pelaburan? Adakah sesiapa sahaja boleh menjaga akaun anda? Apakah anda boleh buat semua sendiri?.

Soalan mudah...sebagai contoh, kita pandang orang yang menggelapkan duit sebagai penjenayah dan pecah amanah...dari mana datangnya perkataan "pecah amanah"? Siapa yang memberi amanah itu? Kenapa harus dia memikul amanah itu? Agaknya JIKA dia memikul amanah dan tanggunjawab itu, mungkinkah pecah amanah akan berlaku?.

Sebenarnya, soalan-soalan boleh diutarakan dengan pelbagai cara dan maksud, bergantung kepada pandangan dan persepsi si penanya. Tepuk dada, tanya diri..apakah anda mahu dunia yang kacau bilau atau harmoni? Apakah sumbangan anda terhadap pilihan anda?.

Wallahualam...

Tiada ulasan: