Sabtu, Ogos 16, 2008

Reformasi?

Berikut adalah komen yang saya tinggalkan buat blog http://nazirulhazim.blogspot.com/. Walaupun penulis ini seorang yang masih muda, tetapi mampu mengutarakan pandangan yang pada saya, mendahului umurnya. Komen yang saya berikan adalah berdasarkan artikel yang boleh dibaca dan difikirkan - http://nazirulhazim.blogspot.com/2008/08/pemimpin-malaysia-iii-reformasi.html

saudara,saya memahami apa yang saudara cuba sampaikan. Namun, lenggok bahasa saudara agak 'merisaukan' mesej yang cuba diutarakan.

Pertamanya, "Sejak dahulu lagi, pihak2 yg ingin mendapatkan 'lion's share' ini sentiasa mengintai peluang ketidakstabilan politik untuk menjayakan keinginan mereka.Melalui Komunis,PAP Singapura,DAP serpihan PAP,PAS,Sosialis, kini Keadilan.Kesempatan mereka timbul pada 13Mei 1969, Perpisahan dgn Singapura 1965,14 hari Bintang Tiga, Krisis UMNO 1987, Krisis Anwar 1998, kini Pilihanraya 2008.Mereka ini dianggap ekstremis oleh pemimpin terdahulu".

Dari peristiwa 13 Mei, Darurat, Krisis 1998 boleh dianggap faktor 'luaran' yang mengganggu gugat kestabilan negara. 'Luaran' bermaksud sesuatu yang bukan berpunca daripada 'diri sendiri'. Peristiwa pengharaman UMNO pula disebabkan oleh 'technicality' yang menjadikan pendaftaran UMNO perlu dibuat semula.

Namun, PRU12 bukan disebabkan faktor 'luaran'. Senario politik sekarang adalah lanjutan daripada 'permintaan' rakyat agar YB berkhidmat, bukan sekadar berhormat. Dengan era teknologi serba canggih, pastinya, sesuatu yang kurang menyenangkan sukar disorok daripada pengetahuan umum.

Ini membawa kepada kenyataan saudara yang turut menarik perhatian saya:"Jika dgn harga minyak yg berapa sen itu anda jadikan faktor utama menumbangkan kerajaan 50 tahun yg telah mengasaskan negara ini, ..."

Harga minyak bukan faktor utama, tetapi pencetus kepada hangatnya keadaan sekarang. Sebagaimana minyak membantu pembakaran, isu minyak membakar hati rakyat Malaysia. Tika rakyat diberitahu minyak tidak naik harga, tidak lama selepas itu naik tanpa 'diduga'.'Insiden' ini yang sebilangan kita mula tidak yakin dengan kerajaan yang sedia ada. Janji harga minyak turun sebaik harga pasaran minyak dunia turun, belum lagi terlaksana. Harga minyak dunia telah lama surut sejak kenaikan paling tinggi USD$147 per tong pada 11 Julai 2008 [16 Ogos 2008 - USD$113.77 (sumber - http://www.bloomberg.com/)].

Terakhir sekali - "Saya lebih rela hidup miskin tetapi bangsa dan agama saya terpelihara".
Amat mulia hasrat saudara, tetapi berhati-hati. Dengan saudara sedang menuntut di University of Bristol UK dalam Economics and Mathematics, pastinya mengundang keraguan dalam kenyataan saudara.

Walauapapun, saya hormati pandangan saudara yang ternukil.

Tiada ulasan: