Jumaat, Oktober 31, 2008

Minyak Naik, Kita Kasi Naik, Minyak Turun?


Lebih banyak pasar raya turunkan harga barang

KUALA LUMPUR: Gesaan kerajaan semua peniaga, peruncit, pembekal, pemborong dan pasar raya menurunkan harga jualan barang terutama menjadi keperluan harian pengguna, mula dilaksanakan berikutan penurunan harga minyak di pasaran dunia dan tempatan. Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad, berkata perkembangan itu fenomena positif kerana penurunan harga barang didapati berlaku lebih awal sebelum kementeriannya mengadakan pertemuan dengan pengeluar, pembekal, peniaga dan persatuan pengguna untuk membincangkan kaedah menurunkan harga, bulan depan.

~ sebahagian artikel daripada http://www.bharian.com.my/, 31 Oktober 2008

Alhamdulillah, ada juga peniaga yang mengambil langkah rasional dan tidak mementingkan kocek sendiri. Langkah yang diambil peniaga-peniaga beginilah yang harus dicontohi. Biarlah adil. Jika semasa kenaikan harga minyak dijadikan sebab untuk menaikkan harga barang, turunkanlah atas sentimen yang sama.

Nampak gaya, kenyataan daripada Presiden FOMCA sememangnya tidak mencerminkan fungsinya sebagai pelindung bagi pihak pengguna. Lebih-lebih lagi, dengan mempersoalkan apa kaitan penurunan harga minyak dengan harga makanan, pada pendapat saya, merendahkan keupayaan IQnya sendiri.

Mari kita mengambil logik akal tentang keengganan sesetengah peniaga makanan menurunkan harga dan juga kenyataan kurang professional daripada presiden FOMCA. Jika harga barang runcit sudah diturunkan harga, pastinya harga kos untuk makanan semakin kurang. Ditambah pula penurunan harga minyak (melainkan segala barang-barang makanan dan keperluan untuk penghasilan makanan dipikul atas bahu semasa mengangkutnya), pastinya, kos semakin kurang. Maka, apakah alasan peniaga makanan untuk menjual pada harga yang sama?

Kita ambil contoh mudah. Katakan, sepinggan Nasi Briyani yang lazat harganya RM8. Kos untuk menghasilkan sepinggan nasi briyani itu termasuk kos tukang masak, kos minyak masak (yang tidak tergugat dek kenaikan harga petrol, kalau tidak salah saya), kos segala bahan untuk menghasilkan nasi briyani itu (yang boleh didapati di pasar borong mahupun pasaraya) jumlahnya RM4. Maka, untung yang diperolehi RM4. Disebabkan kenaikan harga minyak dahulu, peniaga ini menaikkan RM1 untuk menanggung KOS TAMBAHAN akibat kenaikan harga minyak dan harga barang runcit disebabkan oleh kenaikan harga minyak dan untuk mengekalkan kadar keuntungan RM4.

Logik akal, jika harga minyak turun dan disertakan penurunan harga barang runcit, bukankah harga makanan juga patut diturunkan? Fikir-fikirkanlah...

Wallahualam...

p/s: Jangan sampai satu tahap, kedai makanan menjadi tumpuan utama perompak selain bank dan kedai emas. Al-maklumlah, makanan mahal!

Tiada ulasan: